ett litet smakprov på min bok...

ja jag håller ju på att skriva lite på en bok,
jag gör det dels för att jag behöver ha något att göra just nu,
men också för att jag vill avslöja den kassa, hemska psykvården för unga.
här är ett utdrag av det jag skrivit hittills,
kan kanske komma att bli någon form av inledning, får se

smakprov:



Jag har aldrig varit den populära tjejen.
Av flera orsaker, tror jag. Varför är man populär? För att man utmärker sig på ett positivt sätt, borde det givna svaret vara. Men det finns alltid två sidor av myntet, så även när det kommer till socialt umgänge och just popularitet. Det finns många som passar i kategorin ”populär” men som när man går på djupet inte alls är någon folk egentligen tycker om. Det förekommer överallt, och det är ett samspel av makt, list och charm.

Jag var länge ensam, av olika orsak tappade jag de få vänner jag hade. Men jag var duktig i skolan, och det blev sakta det enda jag var. Jag inser nu, när jag lärt mig innebörden av orden och kan se kopplingar mellan situation och handling, att jag var ett barn utan närmare personlighet. I alla fall så var det klart för mig att den jag var inte uppskattades av min omgivning. Självklart hade jag familj, två stycken närmare bestämt, och som nästan 6 år äldre syster till min halvbror och som ensambarn hos den andre föräldern, hade jag två glasklara roller. Hos mamma var jag det äldre barnet, den som förväntades acceptera och förstå att lillebror självfallet ska ha uppmärksamhet och brys om. Hos pappa var jag guldklimpen, och när jag hälsade på någon gång om året – ja det är så vi alla kommit att säga, att jag hälsade på. Jag åkte inte hem, jag åkte till pappa – då skulle jag berätta om vad jag gjort sen vi sågs sist. Jag kände att jag skulle ha uppnått något, jag skulle ju ha något att berätta – något att komma med. Min pappa kommer från och bor än idag i ett annat land, och jag kände mig ofta otillräcklig, för språket satte käppar i hjulet. Jag tyckte jag framstod som korkad när jag inte kunde uttrycka mig som jag ville. Så där var jag oftast tyst, jag svarade på frågor och kunde lätt överdriva mina rapporter från vardagen hemma i Sverige, jag skulle ju ha något att komma med.


Kommentarer
Postat av: Anonym

finns det inte tillräckligt många självbiografiska böcker om anorexia, självdestruktivitet osv alla redan?

2009-12-07 @ 13:37:10
Postat av: ditte

Vad fan spelar det för roll om det redan finns självbiografiska böcker om sånt?

En till bättre en dom andra skadar verkligen inte tvärt om, plus som Fanny skrev är det för att få sätta dit psykvården. MUPPSKALLE!

Jag kunde ivarjefall inte slita ögon från det där lilla, och längtar verkligen tills den blir klar, som jag sagt förr: DU är så grymt jäkla duktig på att skriva, du får verkligen med dig läsaren.. hm det där lät ju skumt men ah du fattar.



Älskar dig

2009-12-07 @ 15:55:03
URL: http://ditteerikssson.blogg.se/
Postat av: J

Jättebra, Du har talang och jag vill redan läsa mer :)

2009-12-07 @ 16:35:54
Postat av: Cornelia

gud! vet inte va ja ska säga men måste säga som hon ovan att ja inte kunde slita mig från de där. SHIT va bra du e på att skriva fanny! Hoppas ja kan få se fortsättning på den grymma texten ovan snygging!

2009-12-07 @ 16:37:02
Postat av: Anonym

duktig du är

2009-12-07 @ 17:06:44
Postat av: deds

du skriver bra. :)

hoppas du kommer få må bättre inom en snar framtid :)

2009-12-07 @ 18:08:02
URL: http://backtolife.blogg.se/
Postat av: moan

du är ju underbart duktig

längtar tills man kan läsa mer

man blir så fast

det känns som att läsa riktig verklighet

2009-12-07 @ 20:34:06
URL: http://mgraflund.blogg.se/
Postat av: amalia

Bra skrivet Fanny! jag hoppas att jag snart får läsa mer. Och ännu mer hopaps jag att psykvården någon gång fattar att de måste ändra sig, de ska ju hjälpa och inte själpa sina patienter...

Kramar

2009-12-07 @ 22:12:27
URL: http://amaliaandersson.blogg.se/
Postat av: Anonym

känns som nåt man skrivit i skolan, helt torrt. "som barn.." känns liite överanvänt i tråkiga biografier

2009-12-08 @ 00:37:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback