"vad håller du på med, din kossa?"

jag har laddat ner super size me,
ni vet filmen som egentligen är en dokumentär om en man i amerika
som bestämmer sig för att äta på mcdonalds i 30 dagar, 3 gånger om dagen.
har precis börjat se den, så kan inte uttala mig om själva filmen ännu,
men en snubbe (läkare var han väl) sa en rätt tänkvärd sak, nämligen:

jag var på middag, och en man var tydligen rökare. nån började kritisera det
"vet du inte hur farligt det är? du borde verkligen sluta" osvosv...
rökaren skämdes och började väl försvara sig,
"jo jag vet, jag försöker sluta" osv...
vid samma bord satt en stor kvinna,
och jag undrar vad som hänt om hon fått höra samma sak:
"vad håller du på med, din kossa? vet du inte hur farligt det är?
skärp dig, och våga inte ta efterrätt!"
det är exakt samma sak, exempelen skiljer sig inte åt.
det är socialt accepterat att kritisera rökning, men inte att kritisera ohälsosam övervikt.

hm, varför är det så ?
folk är så jävla bra på att skylla ifrån sig.
bara det att två tonårstjejer i USA stämmer Mcdonalds för deras övervikt ?
hallå, hejda er fan. som om inte varenda kotte vet att äter du mer än du förbränner går du upp.
men herregud, jag äter pizza, mcdonalds och godis varje dag - men - jag lever hälsosamt utöver.
"skräpmat" är inte skräp, sålänge man äter lagom mängd.
en hamburgare är bröd med en skiva kött emellan, och så sallad på med dressing.
pizza är bröd med fyllning, egentligen precis samma som om du ätit en portion pasta med skink- och ostsås.
shit, om alla bara tänkte och använde sig av sunt förnuft så skulle ingen vara överviktig.
fetma skulle inte vara den största (efter rökning alltså) förebyggda dödsorsaken här i världen

det var ett passande inlägg klockan ett en torsdagsnatt, visst?
imorgon är det fredag och då lär vi alla inta alkohol med tillhörande fyllekäk - dvs en god, supersize, korv på statoil!

Kommentarer
Postat av: tina

Tänkte bara säga att jag gillar din blogg jätte mycket, jag känner inte dig men ser fram emot att läsa din blogg varje dag:) ha en bra fredag!

2009-05-29 @ 10:08:52
URL: http://tinacomosiempre.blogspot.com
Postat av: Lisa

Du har så rätt så!

Jag förstår inte hur de kan stämma donken för deras fetma!

Man har ju alltid ett val, att äta eller inte äta.

Allt handlar ju om inkomster och utgifter! :)

2009-05-29 @ 13:24:51
URL: http://pusselflicka.blogg.se/
Postat av: Lisa

Sv:

Tusen tack för din fina kommentar!!

Jag skall verkligen tänka på det du sa, att man faktiskt inte borde gå upp i vikt utav att äta sötsaker om man äter bra för övrigt.

Men det är ju de där förbaskade hjärnspökena som sätter griller i huvudet på en :/

Men det vet nog du vad jag menar..

Åh vad glad jag blir av att höra att du verkligen NJUTER av maten du äter och att du har insett att det tillhör livet att just kunna njuta av mat och andra godsaker :)

Jag njuter också utav det jag äter, men som sagt, det är ju det där med ångesten.. hm..

Men jag skall verkligen FÖRSÖKA slå bort den!

Tack än en gång för ditt stöd!

Ha en underbar helg!

Många kramar <3

2009-05-29 @ 18:24:10
URL: http://pusselflicka.blogg.se/
Postat av: Amalia

Svar: Jag menade faktist inte att jag inte hade en ätstörning längre. Jag menade att den inte tar upp 100% av mina tankar hela dagarna. Jag är inte ständigt stressad för att jag måste träna osv.

Jag tror inte att jag någonsin kommer att bli helt frisk, men jag kommer kunna leva ett normalt liv. Och för mig och min familj och de på Vuxen är det tankarna som är det viktigaste för de, inte vad vågen visar. Självklart kan man inte väga för lite, men det gör ju att man inte kan leva normalt. Alltså krävs en viss vikt för att uppnå ett normalt liv, vilket är vad jag eftersträvar.

/Amalia

2009-05-29 @ 22:36:37
URL: http://amaliaandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback