Paradise

jag tänkte försöka sammanfatta det som är själva grejen,
det jag mår dåligt över och det jag skäms över.
och det är inte lätt och kort, då hade jag väl antagligen bara "löst det",
för det är många som säger det till mig, att jag är den enda som kan ändra nåt
och bla bla bla. och det är verkligen SKIT det ni säger, vet ni det?
för ni har käft nog snacka om nåt ni inte ens kan föreställa er,
och är så långt ifrån ödmjuka och ni kan inte se utanför er egna lilla radar.
ja, så är det.
för tror ni på fullaste allvar att jag inte försökt?
tror ni inte att jag tusen gånger om efter varje breakdown sagt åt mig själv att nu, nu ska jag fixa det?
tror ni inte att jag tyst bitit ihop när jag helst velat skrika åt alla som lagt stenar på min redan tunga börda?
tror ni inte att jag lovat mig själv att en dag, en dag ska jag visa alla?
jag har kämpat, och jag kämpar fortfarande.
men jag är så trött, så trött på att inte bli lyssnad på, så trött på att bli tillsagd vad jag borde göra,
så trött på att bli utmålad som en egocentrisk, lat och svag människa.
jag skriver väl inte allt i min blogg herregud, och jag försöker att inte ta åt mig,
men jag läser vad folk skriver, jag hör vad folk säger, jag ser hur de tittar och jag känner hur de backar.

jag har haft anorexi, ja, det vet de flesta av er.
och de som sett mig senaste vet också att jag inte precis är underviktig längre.
självklart sätter det ärr, och självklart kommer jag alltid se lite annorlunda på saker och ting.
men det är inte allt, folk verkar tro att i min värld handlar allt om det yttre och ben ben ben.
det är inte sant. men jag älskar magra, taniga, lätta kroppar - sure it is.
tyvärr är tillhör inte min kropp någon av de kategorierna.
men det är så jävla dubbelmoral när nån knatte sitter vid datorn och skriver att
"utsidan är inte viktig, det finns så mycket mer i världen"
för jaja, det vet vi ju alla. vi pluggar, jobbar, har vänner, går på fester, skaffar familj osv osv
men kan någon med handen på hjärtat säga att den inte bryr sig det minsta om hur den ser ut?
det finns inte.
och herregud, kom inte med afrika skiten eller nåt sånt, de attraheras väl för fan också av det motsatta könet
(ja eller samma kön kanske, spelar ju ingen roll - attraheras iaf)
och det är det yttre man ser först. man ökar för det mesta sina chanser med att se bra ut.
sen visst, en person blir ofta mycket mycket finare på utsidan om insidan är fin,
men framför allt så mår vi själva bättra när vi tycker om oss själva - till det inre och yttre.
det finns inte en människa i denna värld som inte bryr sig om utsidan,
det handlar bara om en skillnad i hur mycket.

hur som, jag mår inte bara dåligt över att jag nu är en tjockis som minns sina glansdagar som smal,
utan jag har också annat som sätter käppar i hjulen. men jag skriver inte allt i bloggen, som sagt.
inte ens mina bästa vänner, familj eller åsa vet allt - och vet ni, inte jag själv heller alltid.
men jag vet att det här är inte ätstörning (förutom att jag givetvis är grovt deprimerad över att nu vara fet)
och att jag är så himla trött på det här, på att inte få må bra.
och hur himla kul är ett liv "ute i världen", när man inte ens vågar visa sig i den?
jag vet att den finns, jag vet att man kan ha jättekul och allt det där, men jag vet också att jag inte klarar det.
jag har accepterat att mitt liv nog inte blir mycket mer än såhär, jag kommer leva det inifrån.
och då menar jag inifrån bokstavligt talat - inifrån mitt hus.
det handlar bara om att jag insett det nu, accepterat faktum. skulle uppskatta om andra också gjorde det,
tjat och skitsnack om att inte ge upp börjar bli jobbigt att lyssna på.
snart stänger jag av telefonen, låser mina dörrar och sväljer alla onödiga piller de ger mig så jag slipper.
men inte för att jag vill dö - utan för att jag inte orkar med andras önskningar och krav.

godnatt :)

Kommentarer
Postat av: Nubbly

Du är inte fet.

2009-11-16 @ 22:21:53
URL: http://nubbly.wordpress.com
Postat av: Anonym

men svält ned dig igen då, istället för o gnälla

2009-11-16 @ 23:31:42
Postat av: I

Jag kan inte lämna det här inlägget okommenterat innan jag klickar bort det.



Jag har läst din blogg sen ett litet tag tillbaka... Har inte inte riktigt fått grepp om hur du är som person och allting. Men man märker verkligen att du inte mår bra. Jag har ingen erfarenhet av att känna som du gör. De gånger jag varit "lätt deprimerad" har jag inte direkt försökt göra något åt det. Livet har bara gått vidare och blivit bättre. Jag har lämnat personer bakom mig som inte är värda mina tårar.



Jag kan bara hoppas att du kommer må bätte någon gång i framtiden. Vare sig det är imorgon eller om flera år.



(Du är inte fet. Isåfall har jag fetma... Du är riktigt vacker, sluta säg något annat om dig själv.)

2009-11-17 @ 01:10:57
Postat av: Rydhmer

Tänker på dig Fanny, fortsätt kämpa ! Du är vacker.

2009-11-17 @ 10:41:37
Postat av: Stephanie,

Fanny, du vet att jag älskar dig. Det måste du veta. Så länge du inte vill ut ur detta, så kommer det inte gå. Du har gett upp. Sätt upp små mål som ska utföras. små små saker. en promenad, handla, ta bussen in till stan och sen tillbaka. testa dig själv. Men somsagt, inget går om du inte vill. så länge du inte BESTÄMMER dig för att det ska gå. love <3

2009-11-17 @ 10:43:13
URL: http://pulsera.blogg.se/
Postat av: olivia

vi saknar dig, jag saknar dig. förstår att du kanske vill vara ensam, men jag kommer gänra och hälsar på dig, det är bara att säga till. <3

2009-11-17 @ 13:22:34
URL: http://blueintheface.blogg.se/
Postat av: C

Anonyma idiot ska bara hålla käften.



Du är vacker. Jag vet att det inte hjälper att jag säger så, jag är i samma situation själv. Men du är det.

2009-11-17 @ 17:41:11
Postat av: Emma K

idag var första gången jag gick emot min ångest på 4 år. Jag har gått igenom snarlikt det du går igenom (det vet du) och inte förrän idag kan jag säga att det går, om man vill. DET är inte skitsnack. Jag har trott att det var skitsnack i mer än 4 år men först idag fick jhagd et motbevisat rakt i ansiktet.

Visst, jag höll på att kvävas, implodera och sprängas samtidigt, men efter den där timmen av hyperventilerande, skrik och gråt så slog jag ner den. Den kommer komma igen, men tro aldrig att det inte går.



2009-11-17 @ 18:05:20
URL: http://svartmotvit.blogspot.com
Postat av: Mergime

För det första vill jag be anonym

hålla sin trut och dra härifrån !



för det andra vill jag säga min åsikt

även om den kommer gå in i ena örat och ut i andra.

Du är inte fet Fanny, verkligen inte.



om du bara kunde se så vacker du är, precis

som den människa du föddes !!

ta hand om dig. hugs

2009-11-17 @ 21:16:30
URL: http://mergimebytyqi.webblogg.se/
Postat av: S A N D R A

det är som tagit ur mitt huvud! vi tänker så lika!

och fanny, du är jättefin! men som sagt, det är andra saker som hindrar! men vi får låta det ta tid. Vi kommer klara det. Vi kommer få löst våra gåtor! vi kommer acceptera vår kropp. Det kommer gå, även om du inte ser det nu <3<3

2009-11-18 @ 08:26:04
URL: http://backtofuture.blogg.se/
Postat av: Amalia

kram

2009-11-18 @ 21:58:41
URL: http://amaliaandersson.blogg.se/
Postat av: Anonym

men du menar alltså seriöst att du har större problem än vad de i afrika har för att du tycker att du är tjock?!

2009-11-21 @ 12:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback