ursäkta att det tog sån tid, men här ute på landet har vi haft snöstorm med strömavbrott...

jag har fått förfrågan om att lägga upp och visa hur jag redigerar. och visst kan
jag det! så jag börjar med att visa hur jag gör för att få en del av bilden i färg och
resten svartvitt, som flera stycken undrat. jag gillar dock inte heelt svartvitt, utan
jag brukar bara tona ner dem rejält, så de nästan är svartvita, men ändå inte helt
EXEMPEL --------------------------------------------------------------------------> 

 

jag tänkte visa på en bild på ditte, som jag vill behålla färgen i ögat (plus förstärka) och låta resten bli lite mer färglöst, men förstärka även den delen så hela bilden blir mörkare. kika!

jag börjar med att öppna bilden (!) och sen kopiera den:


sen väljer jag markeringspenseln och en lagom stor
diameter för "vad jag nu ska markera" (ha kvar i färg)

när jag markerat klart väljer jag "förfina kant"

och där väljer man sedan
hur skarpa kanterna ska vara
och sånt, testa dig fram.

 nästa steg är att under "markera" välja omvänd


sen beroende på om man vill ha svartvitt eller bara mindre färg på områdena
runt det färgade området (i mitt fall ögat) och jag valde nu nyans/mättnad.
där drog jag ner på mättnaden rätt rejält, dvs ner mot färglöst och helt svartvitt



när man gör såhär försvinner markeringen, så vill man göra mer med antingen det färgade eller det icke-färgade området enskilt så måste man välja "makera", sen "markera igen". då markeras ju det område man nyss jobbade med, i mitt fall nu var det ju allt runt ögat, och det känner jag mig klar med. så för att markera ögat istället väljer jag "omvänd" sen också


                                  när ögat är markerat igen väljer jag färgbalans, såhär:


och då kan man dra lite hit
och dit beroende på vilken
färg man vill ha i ögat...




jag tyckte att ögat blev lite för tråkigt såhär, så jag vill förstärka
kontrasten och intensiteten lite. då markerar jag ögat igen
(genom att klicka "markera" --> "markera igen"), och väljer
sedan just intensitet/kontrast. väl där drar jag tills jag är nöjd.



nästsista saken jag gör är att välja selektivförändring, detta utan att markera igen, dvs jag gör det på hela bilden.



             där väljer jag sedan svarta, och drar i mätaren där det
                         står "svart" längst ner,  för att förstärka det , svarta, helt enkelt! 





      det sista jag gör är att förstärka kontrasten på hela bilden, rätt mycket. mitt resultat är detta:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback