Make me an Angel, Dear mr. God

"jag missade visst hela frågestunden, men, vad är du mest rädd för?"

- detta kommenterade en fin liten tjej idag. när man ser frågan tycker man, äh, det går snabbt att svara på! men när man börjar fundera.. då blir det jävligt invecklat. iallafall för min del. så jag tänkte skriva ett litet inlägg om just rädsla.

alla är ju rädda för nåt, och det spelar ingen roll om man är livrädd för elefanter, gummibjörnar eller flygplan - inget av det är värst. för det är en känsla, en övertygelse, och det spelar ingen som helst roll vad andra tycker eller känner inför det. min största rädsla är lika hemsk för mig som din största rädsla är för dig. så är det bara.

ett bra sammanfattande ord för allas olika rädslor är dock - smärta. vare sig man är rädd för ormar, mat eller lider av klaustrofobi, så innebär en situation då man utsätts för detta just smärta. man kanske är rädd att ormen ska bitas, eller att maten gör en tjock och därmed värdelös och oälskad, eller så är det skräcken och paniken att vara inlåst i ett litet utrymme det som får oss att uppleva smärta. det går inte alltid att sätta ord på känslan, men smärta är nog nära ordet man söker, vilket håll man själv och rädslan än kommer från.

jag har aldrig varit riktigt riktigt rädd för något. jo, spindlar. men jag gillar inte saker jag inte förstår mig på. det ger mig en enorm obehangskänsla och jag får någon form av mild ångest. dit hör tex. universums oändlighet, så fruktansvärt äckligt. jag tänker inte ens skriva mer om det för jag blir så stressad.
men ja, rädslor var det ja. och spindel-grejen är jag rätt förbi nu, även om jag tycker de är äckliga (såklart?!). med åren har den rädslan ersatts med saker på andra nivåer. djupare och allvarligare saker.

min största rädsla just nu, måste jag nog säga är att behöva leva ett full-långt liv, bli typ 90 år och varje dag uppleva all denna ångest och allt detta hat. det är det värsta och mest plågsamma jag kan tänka mig.


Kommentarer
Postat av: Anonym

tl;dr

2010-01-22 @ 11:11:59
Postat av: Cornelia

Jag älskar att läsa de du skriver Fanny! De känns verkligen riktigt och ja bara njuter av vaarje ord! Du är grym och otroligt snygg! :)

2010-01-22 @ 12:26:12
URL: http://corneliastyf.blogg.se/
Postat av: cinnamon

Min största rädsla är att jag ska leva länge och aldrig vara rättvis mot mej själv. Jag räds inte alla år jag har framför mej men jag räds för hur jag kommer att behandla mej själv och min kropp.



Jag bloggar om anorexi och det där oglamourösa som följer med på köpet. Ny i gemet men jag har skrivklåda i fingrarna. Låt oss stötta varandra..

2010-01-22 @ 13:51:55
URL: http://cinnamonjournal.blogg.se/
Postat av: Mergime

min största rädsla just nu, måste jag nog säga är att behöva leva ett full-långt liv, bli typ 90 år och varje dag uppleva all denna ångest och allt detta hat. det är det värsta och mest plågsamma jag kan tänka mig."



k'änner exakt samma jävla sak.... men dont give up. typ <3

2010-01-22 @ 15:03:44
URL: http://mergimebytyqi.webblogg.se/
Postat av: Anonym

vad var det du hade injekterat i armen när du behövde åka ambulans till sjukhuset? kram!

2010-01-22 @ 16:25:04
Postat av: Anonym

vad ledsen jag blir av att läsa det. jag hade gillat spindlar bättre, men det är fantastiskt att du är så jävla ärlig. det här kanske låter konstigt, att jag liksom får hopp av att läsa vad du skriver. jag kan inte riktigt förklara, men så är det.

2010-01-22 @ 19:18:57
URL: http://kandusemig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback