svar på kommentar

jag tycker att det känns som om du verkligen går ut med att du inte mår bra så himla tydligt och nämner det hela tiden. om man verkligen mår sjukt dåligt så vill man inte att folk ska veta detm man döljer det (detta gör man för att skydda andra men oxå för att det är väldigt personligt)

jag tror att du bara vill ha uppmärksamhet, visst du kanske är ledsen och osv, men skulle du må psykiskt dåligt skulle du inte vilja att andra fick veta det. och du skulle absolut inte skriva om att du försökt ta livet av dig osv. du är bara en annan svag människa i mängden.

jag ska försöka svara på det här lite mindre elakt och omoget än hur du ställde frågan, men jag ska erkänna att denna kommentar verkligen triggade mig.

1- för det första; jag skiljer på blogg och "verklighet". alla som träffar mig i verkligheten och frågar mig hur jag mår, alla de vet att jag alltid svarar "helt okej" eller "jorå" eller liknande. jag säger aldrig "jag mår bajs", förutom ibland till allra närmaste vännerna, för det är rätt uppenbart ibland. och eh, det är väl vad man har bästa vänner till?

2- att jag skriver på min blogg är för att jag är en öppen människa på så sätt, jag vill att folk ska veta vem jag är. många jag umgås med läser här, och jag skäms inte för hur jag mår. jag kan skämas för vem jag är eller hur jag gjort vissa saker, men inte för hur jag mår. jag kan faktiskt inte rå för allt som påverkat mitt mående. MEN som sagt, i verkligheten pratar jag inte gärna om hur det är, jag vet inte riktigt varför. antagligen för att jag är rädd för att bryta ihop. jag vill inte gråta eller få ångest inför människor, varken jag känner dem bra eller inte. och när jag öppnar mig brister det ofta och jag mår ännu sämre.
och ang. din formulering "skulle du må psykiskt dåligt skulle du inte vilja att andra fick veta det", ja så känner väl du. jag vet inte vilken situation du befinner dig i (så till skillnad från dig dömer jag dig inte utifrån vad du skriver) men om du mår dåligt så kanske du också vet att man väljer inte att må så, och hade man förstått varför man mådde som man mådde hade man förmodligen försökt göra nåt åt det. jag vill inte känna såhär, jag hade väldigt mycket hellre sluppit. men som jag skrev nyss, jag skäms inte över det faktum att jag mår dåligt, sen är det en annan sak att jag föredrar att inte prata om det face to face.

4- om du inte tycker att det jag skriver här är orsak nog att må dåligt, so? då kanske du själv kan lista ut att inte ens jag skriver allt. 

hade jag haft ett roligt och lyckligt liv, ja då hade jag skrivit om det här i bloggen. har jag det inte, ja då skriver jag om det. du är varmt välkommen att inte läsa min blogg om du tror jag är fake. men du bör fundera på om det verkligen är så att du vet allt och att det du känner gäller för alla. du ska vara lycklig att du inte förstår det jag skriver om.


Kommentarer
Postat av: steph

Att skriva är ett väldigt bra sätt att få ur sig saker på, och att berätta öppet om det är något som är otroligt starkt. När folk skriver böcker och sånt om sitt lidande är det starkt, när man skriver en blogg om det är det tydligen en helt annan sak. i don't get it. Man får kontakt med mycket människor och kan få stöd och kanske hjälp av varandra. Fanny, jag vill inte att det ska vara såhär. får jag ringa och förklara vad jag menat?

2010-01-03 @ 14:36:03
URL: http://pulsera.blogg.se/
Postat av: elin

Damn, människan ifråga vet inte vad den pratar om. jag har också svårt för att prata om hur jag mår (just puttin' a happyface on), då är att skriva både lättare och bättre!

2010-01-04 @ 20:27:45
URL: http://giitterhora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback