22:22 - mitt minne av linnéa

jag har suttit med den här inlägget uppe i flera timmar. inte vetat vad jag ska skriva om.
så jag har googlat lite, läst bloggar, funderat, gråtit, kännt, tänkt efter... och nu vet jag.

snart är det maj. och till maj hör den 30e maj. dagen då linnéa tog sitt liv. linnéa, den vackra, kloka och starka flickan jag lärde känna under tiden som inlagd. jag måste skriva av mig. vet inte om jag berättat hela den här historien här förut. om inte, här har ni, om ja, då får ni den igen.

jag blev inskriven i slutet av december. som enda anorektiker på 44 kilo bland killar och tjejer som hade helt andra problem kände jag mig otroligt ensam. personalen kunde inget om min sjukdom, och kommunikationen mellan dem och personalen på ätstöningsenheten där jag kommit från var värdelös. man gjorde absolut ingenting där, inte ens tv fick man se om dagarna, för att citera personalens motto: "era jämnåriga är i skolan, inte se de på tv nu inte! så då ska inte ni heller göra det". JAHA, men våra jämnåriga har inte samma jävla problem som vi har, eller? de sitter inte inlåsta i rum med skottsäkra fönster och dörrar man inte kan öppna utan kod och kort, eller? typisk regel som finns bara för att. hursom, man fick underhålla sig så gott det gick själv. tillsammans.

jag var där längst av alla, det var ju en akut avdelning egentligen, och min vistelse där på 4 månader var knappast akut - det var förvaring. så jag träffade många tjejer och killar, de flesta var vackra människor som hamnat så brutalt snett i livet. jag saknar dem ibland. vi hade en gemenskap, vi hade inga andra än varandra. men de andra droppade ju av, ingen var där lika länge som jag. det kom och gick sorgsna, vilsna själar varje dag.

en dag, den 13 april för att vara exakt, kom linnéa. jag minns hur jag på väg från mitt rum till toaletten slängde en blick in i sällskapsrummet. jag stannade till, där satt en ny tjej och log stort. hon hade den där lystern, och alla lyssnade på allt hon sa. ingen mötte linnéa utan att bli charmad. jag väntade lite, och gick sedan dit för att hälsa. hon hälsade glatt och jag fastnade i hennes nät redan då. jag såg henne utan tvekan som den "normalaste" av alla jag träffat på psykiatrin, och eftersom jag inte hade såna problem utan var där pga av min anorexi, så kändes det bra att vara med linnéa.

hon var bra på allt, kommer jag ihåg. hon spelade piano, gitarr, hon dansade magdans, hon kunde laga mat, hon skrev bra. hon var vacker. jag var avundsjuk på hennes kropp, hennes charm, hennes energi, hennes leende.. allt vara nästintill irriterande perfekt. hon lärde mig spela gitarr, det gick ju sådär. vi spelade kubb om försommarkvällarna, vi skrattade och skämtade.

en dag kom linnéa tillbaka från en permission med en omlindad hals. vi visste väl alla vad som hänt, men jag ville inte ta för givet, jag ville fråga henne. jag kommer så väl ihåg hennes svar, som hon gav efter att ha lett ett snett leende: "fanny, varför tror du jag är inlagd på psyket?"

jag skrevs ut i april-maj nångång, och kom bara till middag, när ätstöningsneheten hade stängt. linnéa var allt oftare hemma, och jag trodde hon börjat må bättre. det var väl vad alla trodde, även den utbildade personalen inklusive läkare och psykolog. men linnéa hade en plan. den är så självklar nu efteråt, det tror jag alla inblandade ser. hon sa det alla ville höra, hon betedde sig som alla ville hon skulle - hon låtsades.

den 30 maj uppträdde björn gustavsson och soran ismail på musikens hus i stan, och linnéa var där. jag med. men jag hade ingen aning om att linnéa var där också. hade jag vetat det hade jag letat upp henne och hälsat såklart. men jag visste inte, och när det var slut åkte jag hem. nästa dag ringde vännen jag varit med på uppträdandet dagen innan, som också gick på linnéas skola. jag svarade tredje gången hon ringde, och det första hon sa var "har du hört om linnéa?". jag tänkte inte ens på att hon kunde ha gjort det, jag sa bara utan att tänka efter "va, nej?", och så får jag höra det: "linnéa är död. hon hoppade framför tåget igår. hon var och såg björn och soran, sen cyklade hon till gamla stan och tog sitt liv".

jag gick runt som i ett vakum, inte bara den dagen utan flera dagar efteråt. hon gjorde min tid på avdelningen så mycket lättare och roligare. hon var en fantastisk människa. hon förtjänade att må bra. men det gjorde hon inte, och plötsligt var hon bara borta. jag tänkte på henne dagligen, och ett år senare skrev jag om det i skolan. i samband med det kontaktade jag hennes mamma, ludmilla, och hon kom ihåg mig. det värmde att linnéa tyckt om mig och sagt det till sin mamma. det värmer fortfarande, kanske gjorde jag hennes tid som inlagd lite lättare också? jag fick åka hem till ludmilla, jag fick sitta på linnéas orörda säng. det var fullt med teckningar och brev som vänner skickat. jag intervjuade ludmilla till skolarbetet, men för mig var trippen dit så mycket mer. det betydde otroligt mycket att få komma dit.

jag vill veta var hon tog sitt liv, jag vill åka dit och lägga en blomma. jag vill sitta där, minnas och känna. jag kommer lipa som bara den, jag gråter nu bara av att skriva allt detta. men en tjej som linnéa försvinner inte utan att lämna djupa spår efter sig.


Kommentarer
Postat av: Firog

Jag fyller 31 maj

2010-01-28 @ 22:40:22
Postat av: Dennis

Vad hemskt det kändes att läsa texten, när man visste hur den skulle sluta. Hela tiden fanns tanken "den här människan finns inte längre". Fint skrivet av dig. Läskigt. Det är svårt att sätta ord på det.



Det jobbigaste är att allt det där är så jordnära. Och det är inte första gången man hör om att "Den som var gladast utåt, alltid charmig" är den som försvinner. Varför är det så? Når de inte upp till sina egna krav? Varför?!



Fint minne du delade med dig av i varje fall.

2010-01-28 @ 22:45:28
URL: http://attvaratjugo.blogg.se/
Postat av: Christoffer

Underbart vackert, men ändå så hemskt, det var starkt av dig att skriva det.

Det är en väldigt bra blogg också, jag önskar dig allt gott :)

2010-01-28 @ 22:51:15
Postat av: Olivia

känns fel o svara här men..



tror jag bangar. den va sjukt fin, men vågar inte ha en sådan seriös design då min blogg är ett stort skämt. med min paint design så förväntar sig ingen något. haha



sen..inlägget berörde. väldigt fint skrivet. torkar tårarna

2010-01-28 @ 23:03:13
URL: http://ollies.blogg.se/
Postat av: Elin

jättefint skrivet Fanny. otroligt sorgligt att läsa men mycket fint. min mammas fästman kände mamman till en tjej som hette linnéa, som även hon tog sitt liv på samma sätt förra året. jag vet inte vem hon var, men om det skulle vara samma person så tror jag hon har berört mycket. han var otroligt ledsen långt efter händelsen.



hon verkar ha varit en fin person.

2010-01-28 @ 23:24:05
URL: http://mentittahit.blogg.se/
Postat av: amelie

väldigt vackert skrivet. linnea verkade vara en väldigt fin tjej som valde bort livet på tok förtidigt

(läser hennes mammas blogg regelbundet)



väldigt vackert skrivet och gjort utav dig.

bamsekram

2010-01-28 @ 23:25:44
URL: http://amstrams.blogg.se/
Postat av: carro

jag träffade också linnea på bup, var där några dagar i början på maj. jag minns inte alls mycket, jag var så borta. men jag minns linnea. vi pratade inte speciellt mycket, och jag hann inte lära känna henne på så kort tid, men det lilla jag såg av henne verkade oerhört fint. hon verkade så stark. fastän jag inte kände henne så berörde hela grejen mig. och det är så jävla dåligt av bup. dom har fortfarande jävligt svårt att ta folk på allvar om man inte ligger och grinar dagarna i ända.

2010-01-30 @ 20:07:55
URL: http://neonbodystyle.blogg.se/
Postat av: carro

jag minns inte speciellt bra, jag var rätt borta den gången. men jag tror inte du var där. fast jag kan ha sett dig äta mat en kväll, kan det stämma ?



ja, herregud ja. nu senast när jag var inne sa dom till mig att dom tyckte skola verkade en bra idé fast jag precis hade talat om för dom att jag inte kunde sova för att jag låg och funderade ut enklaste sättet att ta livet av mig utan att personalen skulle märka. vilket jag inte tror hade varit speciellt svårt med tanke på den extremt dåliga kollen dom har. till slut övervägde jag nästan att göra ett självmordsförsök dömt att misslyckas bara så dom skulle fatta att jag menade allvar, bara så att dom skulle hjälpa mig. dom är så jävla dumma i huvudet, man måste verkligen sitta och gråta och skrika och leva ut sin ångest för att bli tagen på allvar. och knappt ens då blir man tagen på allvar. det är sjukt egentligen.

2010-01-30 @ 21:34:06
URL: http://neonbodystyle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback